36th EU PVSEC, 09 - 13 September 2019
Marseille Chanot Convention and Exhibition Centre, Marseille, France

19 September 2018

PERSBERICHT

München, Duitsland, 19 September 2018 – De 35e editie van het  ‘European PV Solar Energy Conference and Exhibition (EU PVSEC) gaat door van maandag 24 tot vrijdag 28 september 2018 in de SQUARE – Brussels Meeting Centre, in België.

Deze EU PVSEC-conferentie en -beurs staat jaarlijks op de agenda van vele PV-experten omdat het de PV-gemeenschap van over de hele wereld samenbrengt en de ideale gelegenheid is om te netwerken, zaken te doen, en op de hoogte te blijven van de allernieuwste ontwikkelingen op het vlak van zonne-energie. Zowel de wetenschappelijke als de bedrijfswereld zijn er van de partij, met als enige focus de wereldwijde PV-sector. Naast de vijf dagen durende conferentie, is er ook een vier dagen durende beurs die doorgaat van maandagmiddag 24 tot donderdag 27 september. Hier kunnen de verschillende doelgroepen elkaar ontmoeten: de PV-gemeenschap bestaande uit zowel wetenschappelijke onderzoeksgroepen (ongeveer 50% van de deelnemers) als bedrijven (ongeveer 40% van de deelnemers). Er worden technologieën, innovaties en nieuwe concepten getoond.

Op de conferentie worden dit jaar zo’n 1.000 presentaties getoond, en dit over het volledige domein van PV-onderzoek, technologieën en toepassingen. Er wordt hierbij gefocust op de laatste wetenschappelijke en technologische bevindingen alsook op de nieuwste markttrends. Zo krijgen deelnemers een mooi overzicht van de laatste stand van zaken in O&O op het vlak van fotovoltaïsche technologie, en dit van toonaangevende onderzoekers uit onderzoeksinstellingen, universiteiten en bedrijven. Nu zonne-energie een belangrijke energiebron wordt, heeft EU PVSEC zijn focus uitgebreid en worden ook toepassingen en beleid-gerelateerde onderwerpen belicht. Op die manier versterkt EU PVSEC zijn gevestigde leidersrol in wetenschap en technologie bij de grote spelers van de PV-sector.

Het conferentieprogramma wordt aangevuld met negen parallelle sessies waarin ongeveer 110 extra bijdragen getoond worden. Deze sessies worden samen met belangrijke internationale instanties georganiseerd en hebben tot doel een dieper inzicht te geven over specifieke onderwerpen op het vlak van recente technologieën, markt- en businesstrends. De EU PVSEC Industry Exhibition zorgt dan weer voor het perfecte platform om wereldwijde innovatoren te ontmoeten in deze tijden van continue vernieuwing en nieuwe mogelijkheden.

Nu EU PVSEC 2018 nadert, geeft Pierre Verlinden, Conference General Chairman van EU PVSEC 2018 nog graag mee: “Met een wereldwijde inzetting van fotovoltaïsche systemen van bijna een halve TeraWatt tegen het einde van 2018 en met een voorspelde installatie van nog een halve TeraWatt de komende drie jaar, zal fotovoltaïsche technologie een centrale rol spelen in de hervormde groene-energiemarkt. Enkele jaren geleden leek dit nog een onrealistische toekomstvisie maar vandaag is het de realiteit. De efficiëntie van PV-systemen maakt immense vooruitgang. Op vele plaatsen ter wereld zijn PV-gerelateerde elektriciteitsprijzen reeds competitief met de prijzen van conventionele energiebronnen. Een toenemende ‘elektrificatie’ van de economie, in combinatie met een volledige ‘ontkoling’ van de elektriciteitsopwekking is de beste manier om een duurzame wereldeconomie uit te bouwen. De PV-industrie en de onderzoekswereld hebben hun verantwoordelijkheid opgenomen om deze wereldwijde transformatie van het energielandschap in realiteit om te zetten en ze hebben aangetoond dat het mogelijk is. EU PVSEC vormt al meer dan 40 jaar het kloppende hart van PV-innovatie. Ook dit jaar is de conferentie the place to be om ervaringen te delen en innovatieve technologieën voor te stellen, die allen onderdeel zullen zijn van de energieportfolio van de toekomst.”

Dit jaar vindt het event plaats in het hart van Europa: Brussel. “Ik ben verheugd dat EU PVSEC dit jaar doorgaat in Brussel, de ‘hoofdstad van Europa’. Het is de perfecte plaats om de topkwaliteit van het werk van de Belgische O&O-gemeenschap te tonen, in het domein van fotovoltaïsche technologie en systeemontwikkeling. We willen zo ook de respectievelijke overheden aanmoedigen om fotovoltaïsche elektriciteitsproductie een prominente rol te geven in een toekomst waarin duurzame energie centraal staat. Ik verwelkom alle deelnemers van over heel de wereld om hier de laatste nieuwe PV-innovaties te komen ontdekken, evenals de unieke gastronomie en cultuur van België,” zegt Prof. Jef Poortmans, Wetenschappelijk Directeur van de PV en Energie activiteiten op Imec, part-time Professor aan KU Leuven en Universiteit van Hasselt , R&D Strategy Coordinator bij EnergyVille, imec Fellow, lid van het Steering Committee van de ETIP PV (European Technology & Innovation Platform PV).

Voor meer informatie over het EU PVSEC 2018 programma: https://www.photovoltaic-conference.com
Pers-accreditatie: https://www.photovoltaic-conference.com/press-media/press-accreditation.html

Contactinformatie:
Stay in touch with EU PVSEC at: https://twitter.com/eupvsec  & https://www.facebook.com/EUPVSEC